skip to Main Content
Klantenservice: 088-9007707 info@prikenergie.nl Bezoek ons op Facebook

Klantenservice

We begrijpen dat je soms vragen hebt. Waarschijnlijk kun je het antwoord op deze pagina vinden.
Blijf je toch met je vraag zitten? Neem dan contact met ons op, deze gegevens vind je hier.

Veel gestelde vragen:

ALGEMEEN

Waarom zou ik kiezen voor PrikEnergie?

PrikEnergie is een leverancier van elektriciteit en aardgas. Wij kiezen voor service en kwaliteit met een eerlijk tarief. Hierdoor houden wij al onze klanten tevreden en dat is onze belangrijkste pijler. Wij zijn een kleine speler op de markt met de ambitie om middelgroot te worden, hierdoor blijven wij dicht bij onze klanten staan en kunnen we onze goede service altijd garanderen.

Wat is de bronsamenstelling van PrikEnergie?

De bronsamenstelling kunt u vinden op deze pagina.

Kan ook ik energie afnemen bij PrikEnergie?

Ja, wij leveren stroom en gas in heel Nederland.

Wat gebeurt er als PrikEnergie failliet gaat?

Uw energielevering komt nooit in gevaar, de overheid heeft er voor gezorgd dat automatisch de aansluitingen bij een andere energieleverancier ondergebracht worden tegen de condities die u met PrikEnergie heeft afgesproken.

Wat moet ik doen met een klacht of vraag over PrikEnergie?

Indien u een klacht of vraag heeft, verzoeken wij u deze te melden bij onze klantenservice. Dat kan via de mail (info@prikenergie.nl) of schriftelijk (Europark 8, 4904SX, Oosterhout). Wij proberen zo spoedig mogelijk te reageren, doch zeker binnen 5 werkdagen.
Wanneer u niet tevreden bent over de wijze waarop onze klantenservice uw klacht heeft behandeld, kunt u deze voorleggen aan de Geschillencommissie Energie (www.geschillencommissie.nl). De Geschillencommissie biedt een goedkope mogelijkheid om geschillen tussen u en PrikEnergie te beslechten. De vergoeding die u moet betalen wanneer u een geschil aan de commissie wilt voorleggen wordt door ons aan u vergoed wanneer uw klacht door de commissie gegrond wordt verklaard.

Kan ik PrikEnergie bezoeken?

Ja, u kunt ons bezoeken inOosterhout. U dient wel een afspraak te maken, dit kan telefonisch via 088-9007707 of per mail via info@prikenergie.nl.

Ik heb een stoom en/of gas storing. Wat moet ik nu doen?

Wanneer u een stroomstoring heeft of een gaslucht ruikt, kunt u dit direct melden via het gratis Nationaal storingsnummer gas en stroom: 0800-9009 (24 uur per dag bereikbaar).

AANMELDEN

Ik wil mij aanmelden

Dat kan eenvoudig via direct aanmelden. Hier ontvangt u direct uw persoonlijke aanbod.

Ik moet mij met spoed aanmelden, kan dat?

Ja, je kunt je met spoed bij ons aanmelden. Wij zorgen dan dat de netbeheerder binnen 24u bericht krijgt dat je bij ons aangesloten bent. Hiervoor kun je het beste bellen met de klantenservice (088-9007707).

Ik wil meerdere adressen tegelijk aanmelden.

Het beste kun je telefonisch contact met ons opnemen (088-9007707). Dan maken we meteen een scherpe offerte en zorgen we dat al je aansluitingen gekoppeld worden in onze systemen, zo blijft het overzichtelijk en kun je zelfs kiezen om slechts één verzamelfactuur per maand te ontvangen.

CONTRACT

Wat is het verschil tussen een vast en variabel contract?

Bij een variabel contract wijzigt maximaal twaalf maal per jaar de prijs van een kilowattuur electriciteit of kuub gas. Dit naar gelang de prijzen op de energiemarkt dalen of stijgen. Bij een vast contract bent u de totale looptijd van het contract zeker van één vaste prijs.

Hoeveel verschillende rekeningen krijg ik?

U krijgt slechts één rekening met daarop alle kosten zoals verbrui, vastrecht, energiebelastingen en netbeheerkosten.

Welke voorwaarden stelt PrikEnergie aan een overeenkomst?

Dat vindt u in onze algemene voorwaarden.

Wat is de opzegtermijn van mijn contract?

U kunt maandelijks opzeggen, echter zit hier wel een wettelijke vergoeding aan indien u vroegtijdig uw contract beëindigd. Deze tarieven vind u in de algemene voorwaarden. Indien uw contract bijna afloopt of al is afgelopen kunt u maandelijks opzeggen zonder vergoeding.

Hoe kan ik mijn contract verlengen?

PrikEnergie neemt vanzelf contact met u op aan het eind van uw contractperiode, u kunt dan zelf aangeven dat u uw contract wilt verlengen. Natuurlijk kunt u dit ook zelf aan ons doorgeven, telefonisch of via het contact formulier.

Wat kan ik doen bij overlijden?

Allereerst onze condoleance jegens u en andere nabestaanden. U kunt schriftelijk, zowel per brief als e-mail, de situatie melden. Vermeld hierbij alstublieft de gegevens van de overledene en de gegevens van uzelf. De vereiste gegevens zijn naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, e-mail adres en rekeningnummer voor het overmaken van eventueel overschot.

Wat is energiebelasting?

Dit is een belastingvorm die wordt geheven over elektriciteit en gas. Het bedrag geld per verbruikte Kilowattuur en kuub gas en wordt jaarlijks per 1 januari gewijzigd. De actuele tarieven kunt u vinden op de site van de belastingdienst.

VOORSCHOT EN TERMIJNBEDRAG

Hoe wordt het termijnbedrag vastgesteld?

In het termijnbedrag zijn de kosten voor levering, de energiebelasting, opslag duurzame energie, vermindering energiebelasting, netbeheerkosten en btw opgenomen. Uw totale jaarkosten worden gedeeld door 12 maanden en dit wordt maandelijks aan u gefactureerd. Het voorschotbedrag is zo goed mogelijk afgestemd op uw persoonlijke situatie. Dit hebben wij vastgesteld bij aanvang van uw verzoek tot levering op basis van het door de netbeheerder aangegeven standaard jaarverbruik van uw aansluiting.

Kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Ja dat kan. U kunt dit via de mijn.prikenergie.nl omgeving doen. Wilt u meer dan 25% verlagen of verhogen? Dan kunt u telefonisch contact opnemen of een e-mail sturen naar de klantenservice. We kijken dan samen naar de mogelijkheden.

Wat is het minimale termijnbedrag?

Het minimale bedrag is €20,- per maand. Dit zijn de kosten voor netbeheer en vaste leveringskosten. Indien u een negatief verbruik heeft krijgt u het verschil met de jaarrekening retour.

BETALINGEN

Wanneer begint u met betalen?

PrikEnergie brengt u vrijwel direct na de totstandkoming van een aansluiting een maandelijks voorschotbedrag in rekening. Dit eerste voorschot betreft het resterende deel van de lopende maand. De eerste betaling doet u binnen 14 dagen of indien u via automatische incasso betaald wordt het de 5e of 25e dag van de maand geïncasseerd.

Op welke wijze kan ik betalen?

Wij bieden u de mogelijk om per automatische incasso of per handmatige overschrijving te betalen. De betaaltermijn voor handmatige betalingen is 14 dagen.

Ik betaal nu handmatig maar wil automatisch betalen, hoe regel ik dat?

Dit kunt u regelen op mijn.prikenergie.nl of door telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice.

Wanneer wordt mijn voorschot geïncasseerd?

Uw voorschot wordt maandelijks op de 25e dag geïncasseerd. Indien de betaling mislukt proberen we het nog een tweede keer op de 5e dag van de maand erop.

Wat gebeurt er als ik niet op tijd betaal?

Vanzelfsprekend moet u de rekeningen van PrikEnergie binnen de betaaltermijn betalen. Wanneer dit niet gebeurd, ontvangt u van ons een betalingsherinnering met het verzoek om zo snel mogelijk te betalen. Heeft u na deze herinnering nog niet betaald, zullen wij u een aanmaning sturen. Hiervoor brengen wij u aanmaningskosten in rekening á €15,-.

Wat gebeurt er als ik niet betaal?

Wanneer u uw rekeningen niet betaalt, heeft PrikEnergie het recht om u niet langer te blijven leveren. PrikEnergie zal uiteraard eerst diverse pogingen doen om u tot betalen te bewegen door het sturen van een herinnering en een aanmaningen. Daarnaast zullen wij u proberen telefonisch te benaderen. Komen wij dan niet tot een overeenstemming, of lukt het niet om contact met u op te nemen, zullen wij de levering aan u staken en een deurwaarder inschakelen.

Kan ik een betalingsregeling treffen?

Wanneer u bijvoorbeeld een hoge jaarafrekening echt niet direct kunt betalen, dan is het verstandig om ons dit zo spoedig mogelijk na ontvangst van de rekening schriftelijk of telefonisch te laten weten. Het is bij ons namelijk wel mogelijk om hoge rekeningen vanaf € 150,- gespreid te betalen. U voorkomt hiermee dat wij u aanmaningen zullen gaan sturen en uw schuld almaar groter wordt. PrikEnergie is echter niet verplicht om een betalingsregeling met u te treffen. Het moet wel een oplossing zijn voor het betaalprobleem en u moet in staat zijn uw schuld door middel van maximaal drie betalingstermijnen te voldoen. Ook uw andere rekeningen, bijvoorbeeld de maandelijkse voorschotnota’s, dient u op tijd te blijven betalen.

Ik krijg geld terug op mijn jaar- of eindnota. Wanneer ontvang ik dit bedrag?

PrikEnergie maakt haar betalingen maandelijks over. Indien u een tegoed heeft, zal dit dus binnen 1 maand op uw rekening staan. Mocht u deze gelden dringend nodig hebben, neem dan even telefonisch contact met ons op, of stuur een mail naar onze klantenservice.

JAAR- EN EINDAFREKENING

Wanneer ontvang ik mijn jaarnota?

U ontvangt uw jaarnota nadat wij u 12 maanden energie hebben geleverd. Wij zullen u dan vragen uw meterstanden aan te leveren of de standen automatisch opvragen uit uw slimme meter. U ontvangt de jaarnota binnen 6 weken.

Wanneer ontvang ik mijn eindnota?

Als u bent overgestapt naar een andere energieleverancier of uw heeft uw contract beëindigd, sturen wij u binnen 6 weken de eindnota toe.

Wat moet ik doen als mijn rekening niet klopt?

Wanneer u meent dat de rekening niet juist is, moet u binnen de betaaltermijn schriftelijk en gemotiveerd uw bezwaren aan PrikEnergie kenbaar maken. Dit kan per post of e-mail. Alleen dan zult u het recht hebben om uw betalingsverplichting uit te stellen totdat PrikEnergie zich over uw bezwaren heeft uitgesproken. Wanneer wij uw bezwaren ongegrond vinden en u meent dat dit ten onrechte is, kunt u uw geschil uiterlijk drie maanden nadat u door ons schriftelijk op de hoogte bent gesteld, voorleggen aan de Geschillencommissie Energie. De rekening dient u in dit geval wel te betalen. PrikEnergie zal pas stoppen met het treffen van incasso maatregelen op het moment dat wij van het secretariaat van de Geschillencommissie hebben vernomen dat u het geschil aan de Geschillencommissie hebt voorgelegd. Wanneer de Geschillencommissie uw bezwaren wel gegrond verklaart, zal PrikEnergie u het teveel betaalde terugbetalen.

Ik krijg geld terug en toch gaat mijn voorschot omhoog, hoe kan dat?

Bij het bepalen van uw nieuwe termijnbedrag wordt rekening gehouden met verschillende factoren. Uitgangspunt blijft uw jaarverbruik. Stijgingen van de energieprijzen en de Energiebelasting zijn echter ook van invloed op de hoogte van het termijnbedrag. Door de mogelijke kostenverhogingen alvast in uw termijnbedrag te verrekenen, komt u aan het eind van het jaar niet voor onaangename verrassingen te staan.

Ik moet veel bijbetalen. Waar kan dat aan liggen?

Er zijn verschillende oorzaken waardoor uw nota hoger kan uitvallen dan verwacht. Kijk in eerste instantie of de eindstanden op uw nota in de buurt liggen van de standen op uw meter(s). De mogelijkheid bestaat dat deze zijn geschat of onjuist zijn doorgekomen. Ook als uw meterstanden vorig jaar te laag geschat zijn, kan het voorkomen dat u nu moet bijbetalen. Misschien heeft u nieuwe apparatuur, zoals een wasdroger of een afwasmachine? Of was het een strenge winter, waardoor u meer gestookt heeft dan gewoonlijk? Bij particuliere klanten kan gezinsuitbreiding ook een rol spelen bij een verhoogde nota.

METERS EN STANDEN

Wat betekent aansluitwaarde?

Het maximale vermogen dat u kunt gebruiken. Voor particulieren is dit normaliter 3*25A en 4 of 6m3/uur.

Waar kan ik terecht als ik mijn aansluiting wil wijzigen?

Voor wijzigingen aan uw elektra- of gasmeter kunt u terecht bij uw netbeheerder. Deze kunt u vinden op www.eancodeboek.nl

Wat is een slimme meter?

Een Slimme Meter is een op afstand uitleesbare elektriciteit- en/of gasmeter.

Hoe krijg ik een slimme meter?

In principe krijgen alle huishoudens in Nederland op termijn Slimme Meters. Wilt u de slimme meter vroegtijdig laten plaatsen, dan kunt u hiervoor contact opnemen met uw netbeheerder. Voor vroegtijdige plaatsing wordt €72,60 door de netbeheerder in rekening gebracht.

Wat is het verschil tussen een enkel- en dubbeltarief meter?

Bij een dubbele meting wordt er onderscheid gemaakt tussen enerzijds de kWh die u op werkdagen overdag gebruikt en anderzijds het verbruik in de nacht en in het weekend. Het kan dan interessant zijn om uw verbruik naar avond/nacht of weekend te verschuiven. Een overgang van enkel naar dubbel of terug wordt door uw netbeheerder uitgevoerd.

Wat zijn de tijden voor normaal en laag tarief?

Het normaaltarief geldt van maandag tot en met vrijdag van 7:00u tot 21:00u in Brabant en Limburg. In de rest van het land geldt dit van 7:00u tot 23:00u. De overige tijden is het daltarief. Dit is ’s avonds/’s nachts en in het weekend. Ook feestdagen (1 januari, 1e en 2e Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdag) gelden als daltarief.

Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Bij de start van levering, bij de jaarrekening of als wij stoppen met leveren aan u, dient u uw meterstanden door te geven. Indien u een slimme meter heeft zullen wij deze automatisch uitlezen.

Ik heb de verkeerde standen doorgegeven. Wat moet ik nu doen?

U kunt uw meterstanden e-mailen naar info@prikenergie.nl. Graag ontvangen wij dan ook een foto van uw meter waarbij de telwerk(en) en meternummer duidelijk leesbaar zijn.

Waarom zijn de standen op de jaarnota anders dan de standen die ik heb doorgegeven?

Als u uw meterstanden niet op tijd aanlevert en/of al te veel afwijken van de door de netwerkbeheerder vermeende standen, maakt de netbeheerder een schatting van uw standen. Deze schatting kan afwijken van uw werkelijke meterstanden. Het is daarom dan ook belangrijk dat u tijdig deze standen aan ons doorgeeft.

Welke standen moet ik doorgeven?

U geeft de standen door die op uw telwerk staan. Als u een ‘domme’ meter heeft zij dit één of twee standen met een I en II ervoor. Als u een slimme meter heeft moet u de standen door geven met deze codes: 1.8.1., 1.8.2., 2.8.1. en 2.8.2..

ENERGIEBELASTING

Wat is energiebelasting?

Dit is een belastingvorm die wordt geheven over elektriciteit en gas. Het bedrag geld per verbruikte Kilowattuur en kuub gas en wordt jaarlijks per 1 januari gewijzigd. De actuele tarieven kunt u vinden bij de belangrijke documenten.

Wordt er BTW geheven over de energiebelasting?

Ja, net als over de overige producten op de energierekening wordt ook over de energiebelasting 21% BTW geheven.

Wat is heffingskorting?

De heffingskorting energiebelasting is een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting dat in mindering wordt gebracht op de verschuldigde energiebelasting. PrikEnergie verrekent dit bedrag via de maandelijkse voorschotten en op de jaarafrekening. Op de specificatie van de afrekening staat een kopje ‘Energiebelasting’ waaronder ook de heffingskorting energiebelasting staat vermeld. De belastingvermindering bedraagt €311,62 (inc. BTW tariefniveau 2019) per verbruiksperiode van 12 maanden. Is de verbruiksperiode korter of langer, dan wordt de heffingskorting naar evenredigheid verrekend.

NETBEHEERDER

Wat is een netbeheerder?

Een netbeheerder is een vennootschap die op grond van de wet is aangewezen voor het beheer van één of meerdere netten. Hierbij onderscheiden we regionale en landelijke netbeheerders.

Wie is mijn netbeheerder?

Deze kunt u vinden op www.eancodeboek.nl

Wat doet een regionale netbeheerder?

De regionale netbeheerder moet het optimaal functioneren van de vrije energiemarkt mogelijk maken, waarbij de belangen van zowel de consument als de leverancier worden gediend. Een belangrijke taak is het onderhoud van de netten die aan de beheerder zijn toegekend, voor een optimale veiligheid en betrouwbaarheid. De beheerder legt ook nieuwe netten aan en draagt zorg voor voldoende reservecapaciteit. De netbeheerder is verplicht iedere partij die daar om verzoekt toegang te bieden tot het elektriciteitsnet, ongeacht wie de stroomleverancier is. Dit geldt zowel voor de aanbieder als afnemer van de elektriciteit. Net als een meetbedrijf kan de netbeheerder ook zorgdragen voor de bemetering. De netbeheerder mag daarbij geen onderscheid maken tussen een afnemer die van leverancier wenst te veranderen of een afnemer die niet wisselt van energieleverancier.

Wat doet een landelijk netbeheerder?

De taak van de landelijke netbeheerder elektriciteit (Tennet) is tweeledig. Allereerst het leveren van de aansluit- en transportdiensten met het 380/220/150 kV-net, inclusief het beheer van de buitenlandverbindingen. Daarnaast levert de landelijke netbeheerder systeemdiensten in zijn taak van system-operator (SO). De beheerstaken van het 380- en 220 kV-net zijn vergelijkbaar met die van de regionale netbeheerder, uitgebreid met het beheer van de verbindingen met het buitenland. Hiermee wordt de import en export van elektriciteit mogelijk gemaakt.

Wat is het verschil tussen een netbeheerder en een leverancier?

Het beheer over een netwerk ligt vast. Dus wie uw netbeheerder is, wordt regionaal bepaald. De energieleverancier levert u de energie die u thuis of in uw bedrijf gebruikt. Hij wekt deze energie zelf op en/of koopt deze in bij producenten of tussenhandelaren. Voorwaarde is wel dat deze leverancier over een leveringsvergunning beschikt. Een overzicht van alle erkende energieleveranciers zoals PrikEnergie met vergunning vindt u op de website van de ACM.

DUURZAME ENERGIE

Als ik stroom aan het net teruglever, moet ik dan een aparte meter hebben?

Dat mag wel, maar het hoeft niet. Als u een kleinverbruiker bent, mag uw huidige meter blijven zitten tot het einde van zijn levensduur of tot het moment waarop deze om andere redenen moet worden vervangen.

Ik heb een zonnepaneel. Kan ik energie terugleveren?

Indien u duurzame elektriciteit produceert en deze elektriciteit terugvoedt op het net, betaalt PrikEnergie u hiervoor een prima vergoeding: u ontvangt het verbruikstarief. Let op dat u aangeeft bij de netbeheerder dat u zonnepanelen heeft. Dit kunt u doen door deze aan te melden op www.energieleveren.nl. Indien dit niet bekend is bij de netbeheerder wordt uw teruglevering niet geregistreerd.

Hoe werkt salderen en wat is de vergoeding voor terugleveren?

Saldering komt aan de orde als er zowel verbruik als productie op één aansluiting voorkomt. Meestal is dit als een huishouden of bedrijf ook zonnepanelen heeft geïnstalleerd. Salderen houdt in dat verbruik en productie eerst van elkaar worden afgetrokken voordat de rekening wordt opgemaakt. Bij een oude mechanische meter gaat dat vanzelf doordat de schijf achteruit draait. Bij de modernere meter is achteruit draaien geblokkeerd. Bij de nog nieuwere meters zijn er twee telwerken, één voor afname, en één voor invoeding (of teruglevering). Saldering geldt alleen voor aansluitingen tot en met 3x80A. Is uw aansluiting groter neem dan contact op met PrikEnergie.

Back To Top